Familie Tourné in Nederland / Genealogie

Over de de familie Tourné, die haar oorsprong heeft in het Belgische Sint Niklaas.
Aan het eind van de 19-de eeuw vestigde mijn overgrootvader Constant Tourné zich in Woerden. De meeste Tourné's in Nederland stammen van hem af.

Trefwoorden: Tourné, Woerden, Sint Niklaas, genealogie, familie, familiegeschiedenis, Constant, Adriaan, Augustinus Joannus

Mijn foto
Naam:
Locatie: Utrecht, Netherlands

kanovaren | kanotochten | vlak & ruim water | kayak & open kano | Utrechtse Kanoclub UKC | coördineer UKC-toervaren | begeleiding UKC-jeugd | schrijf in 'Peddelblad' UKC | ontwikkeling kanoroutes in de regio i.s.m. TKBN & Watersportverbond | Twitter: @AdKano

woensdag, december 28, 2005

1. Constant Tourné stamvader in Woerden: 1860-1917 (generatie A)

Mijn overgrootvader Constant (Augustinus-Joannes) Tourné is afkomstig uit Sint Niklaas, België. Hij is geboren op 24 juni 1860 in St.Niklaas. Zijn ouders waren Joannes-Franciscus Tourné en Maria-Seraphina de Wit.

Constant kwam eind 1886 op 26 jarige leeftijd naar Woerden. Volgens mijn oom Ton is hij (en zijn broer) waarschijnlijk als leidekkers (o.a. voor kerken) naar Nederland gekomen. Van mijn vader heb ik altijd gehoord dat ze “met de paardenhandel” naar Nederland gekomen waren. Alle Tourné’s in Nederland, die mij bekend zijn, stammen voor zover ik weet van Constant af.

Constant is voor het eerst in Woerden ingeschreven op 1 januari 1887. Volgens de aantekening in de Burgerlijke Stand van Woerden is hij dan gehuwd en staat hij ingeschreven op het adres van het gezin van zijn 3 jaar oudere broer Hieronymus Alphonsus Tourné.

Gegevens over de eerste vrouw van Constant ontbreken. Zij is ergens na zijn vestiging in Woerden overleden.
Op 14 november 1889 trouwt Contant in Woerden met de 19 jarige Johanna-Theodora Voordouw. Zij is op 27 februari 1870 in Bodegraven geboren, woont sinds 25 juni 1885 in Woerden en is dienstbode van beroep. Constant is dan 29 jaar en koetsier. Op zijn trouwakte staat aangegeven dat hij niet kon schrijven (“…de echtgenoot niet te kunnen schrijven als de schrijfkunst niet geleerd hebbende”) en daarom de akte niet heeft ondertekend. Ook staan in de trouwakte zijn beide ouders genoemd (Joannes-Franciscus Tourné en Maria-Seraphina de Wit) en dat beiden dan overleden zijn.

Het eerste kind van Constant en Johanna wordt op 14 mei 1890 geboren en heet Maria Seraphina (Marie). Tot en met de laatste op 13 juli 1913 krijgen zij in totaal 16 kinderen, waarvan er 3 voor in hun eerste jaar en 1 op tweejarige leeftijd overlijden. Er blijven 12 kinderen over. Als we alle vroeg overleden kinderen meetellen is mijn grootvader Adriaan het zesde kind. Als adres voor het gezin staat eerst Grote Steeg 16 in Woerden genoemd en later Eendrachtstraat 22, zonder verhuisdatum.

Uit de gegevens van de burgerlijke stand valt te lezen dat Constants vrouw Johanna op 16 mei 1916 op 46 jarige leeftijd is overleden. Kort daarna valt het gezin uit elkaar. De kinderen komen, meestal in tweetallen, op verschillende adressen door het land terecht. Op 2 juni 1917 vertrekt vader Constant naar het Elizabeth gasthuis te Breda. Als de oudste zoon Jan op 27 december 1917 trouwt, staat op zijn trouwakte aangegeven dat zijn beide ouders dan overleden zijn. Constant is dus binnen ruim een half jaar na zijn vertrek naar Breda overleden. Hij is 57 jaar geworden

Hieronymus, de oudere broer van Constant, is op 8 december 1857 te Sint Niklaas in België geboren. Hieronymus is op 19 mei 1883 voor het eerst ingeschreven in Woerden. Hij was dus de eerste Tourné die uit St. Niklaas naar Woerden kwam. Voordat hij naar Woerden kwam, heeft hij in Utrecht gewoond. Hij was ‘makelaar’ of ‘koopman’. Hieronymus was getrouwd met de Woerdense Johanna Verdon. Zij kregen veel kinderen waarvan er veel erg jong stierven. In augustus 1893 verhuisde Hieronymus met zijn vrouw en twee dochters naar Utrecht. Daar kreeg hij nog vier dochters, maar geen zonen, zodat zijn afstammingslijn ophield.

Stephanie Tourné wordt in een genealogisch overzicht van Marcel van de Cnocke op internet http://mvandecnocke.be/b_t.htm genoemd als kind van Joannes-Franciscus Tourné en Maria-Seraphina de Wit. Zij is op 28 oktober 1862 te Sint Niklaas geboren. Zij trouwt op 7 juli 1886 te Sint Niklaas met Henricus Baert, die op 17april 1856 te Sint Niklaas is geboren. Andere kinderen worden in dit parenteel niet genoemd. Zij moet een zus zijn van Constant en Hieronymus, die echter in dat genealogisch overzicht niet genoemd worden

NB: De generatie van Constant en Hieronymus noem ik de AA - generatie. De kinderen van Constant waaronder mijn grootvader B, zijn kinderen waaronder mijn vader C, mijn generatie D, en mijn kinderen E. De generaties teruglopend in tijd vanaf Constant (AA) noem ik hierna BB, CC, DD, EE, etc.